dinsdag 12 januari 2010

Voorste kruisband letsel. Opereren of afwachten?

Blessures tijdens het voetballen treden veelvuldig op. Of het nu een hamstring blessure betreft of een knieband- of enkelband band letsel, iedere voetballer krijgt er vroeg of laat mee te maken. Zijn deze blessures te voorkomen? Wij denken van wel. We weten allemaal dat bijvoorbeeld een goede warming up en de juiste training en techniek factoren zijn die preventief kunnen werken ten aanzien van sportblessures. Zo ook bij het voorste kruisband letsel, een van de meest voorkomende sportletsels die vaak tijdens het voetballen tot stand komen. Hoe zijn die te voorkomen? Momenteel is hier veel onderzoek naar gaande. Men denkt dat ook hier techniek maar waarschijnlijk ook het schoeisel en de conditie van het speelveld een belangrijke rol spelen. Wat te doen als er onverhoopt toch een voorste kruisband letsel ontstaat. In mijn praktijk merk ik dat het voor anderen vaak lastig is om tot de juiste diagnose te komen. Met andere woorden een voorste kruisband letsel wordt heel vaak niet direct herkent. Toch is dit niet zo moeilijk. Het verhaal van het gebeurde is vaak heel suggestief. Meestal zeggen mensen dat men de knie verdraaid heeft waarbij het onderbeen blijft staan en het been als het ware naar binnen klapt of erover heen gaat. Vaak horen mensen of zelfs de omstanders dan een knap of iets scheuren. Als ik zo een verhaal hoor dan weet ik meestal wel genoeg. Bijna altijd wordt de knie dan vrijwel onmiddellijk dik als gevolg van een bloeduitstorting van de verscheurde bloedvaten in en rond de voorste kruisband. Helaas wordt een voorste kruisband letsel heel vaak begeleid door een letsel van de meniscus en of letsels van de andere kniebanden. Wat dan? Moet een kruisband meteen operatief worden behandeld of kan ik het aanzien? Dit is een punt waar momenteel nog enige controverse over bestaat. Er zijn mensen die denken dat je kan afwachten. Mochten er instabiliteitklachten blijven dan pas bestaat er een indicatie voor operatief ingrijpen. Ik vind dat een riskante aanpak. Ik ben van mening dat als een jonge voetballer een volledige kruisband scheur oploopt in principe geopereerd moet worden, tenzij….. Er zullen heus wel mensen zijn die het zonder kruisband zullen redden maar wil je daar op wachten? En welke risico’s loop je voor de rest van het kniegewricht zoals voor de meniscus, het kraakbeen en de andere kniebanden als je het zonder voorste kruisband weer gaat proberen. Daarbij is het zo dat het sommige mensen misschien wel zal lukken maar er gebeurd zo veel met een kniegewricht als de kruisband eenmaal verdwenen is dat slijtage op de langere termijn vaak onvermijdelijk is. Daarbij is mijn ervaring dat spelers de knie instabiliteit door de foutieve voorlichting gaan negeren of accepteren. Als men dan uiteindelijk alsnog bij de orthopedisch chirurg komen is het wat betreft het voorkomen van slijtage vaak te laat. De instabiliteitklachten kunnen nog wel behandeld worden maar het is wel zonde. Dus wat mij betreft een kruisband operatie bij jonge actieve voetballers zo snel mogelijk doen. Er is dus wat betreft de voorlichting aan sporters, fysiotherapeuten en artsen nog veel werk te verrichten. Daarom ben ik blij dat ik bij deze de gelegenheid heb gekregen om hier iets is over te kunnen vertellen. Overigens begrijp mij niet verkeerd ik zeg niet dat iedere persoon met een voorste kruisband letsel hieraan geopereerd moet worden maar je moet wel heel erg sterk in je (voetbal)schoenen staan wil je besluiten hiervan af te zien. Veel sportplezier toegewenst!

M. Vischjager, orhopedisch chirurg
Medinova Kliniek Zestienhoven, Rotterdam
www.medinova.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten